Brodovi i pomorstvo

Forum about ships and maritime travel
 
Početna stranicaPočetna stranica  RegistracijaRegistracija  LoginLogin  

Share | 
 

 Adio naši brodi!

Prethodna tema Sljedeća tema Go down 
Autor/icaPoruka
croships



Join date : 13.02.2008

PostajNaslov: Adio naši brodi!   pet lip 10, 2011 2:15 am

Evo stigle novosti koje kažu da su u Turskoj Aliagi kosti ostavili Ero, Lovrjenac i Novalja. Prvi je išai Ero (teglio ga je Eisvogel skupa s teretnjakom Sol trader koji je bio zapljenjen u Kopru, a vlasnik tog broda je bija jedan Riječanin), pa se Eisvogel vratija po Lovrjenca i Novalju.
[Vrh] Go down
barbajure



Join date : 23.03.2010

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   pet lip 10, 2011 8:17 am

Novosti su stigle iz 'Otvorenog mora' koje ima i sliku Era u Aliagi.
[Vrh] Go down
glava79



Join date : 16.07.2008
Age : 37
Lokacija : Split

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   pet lip 10, 2011 9:12 am

http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=457948&size=full
[Vrh] Go down
crni_balkanac



Join date : 15.07.2010
Lokacija : SOL - alpha quadrant

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   pet lip 10, 2011 3:53 pm

barbajure je napisao/la:
Novosti su stigle iz 'Otvorenog mora' koje ima i sliku Era u Aliagi.
Sto se misli pod "Otvoreno more"?
[Vrh] Go down
croships



Join date : 13.02.2008

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   pet lip 10, 2011 4:06 pm

Časopis od Slobodne Dalmacije.
[Vrh] Go down
crni_balkanac



Join date : 15.07.2010
Lokacija : SOL - alpha quadrant

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   pet lip 10, 2011 4:18 pm

croships je napisao/la:
Časopis od Slobodne Dalmacije.
Aha, hvala.
Sad znam sto da trazim .
[Vrh] Go down
Brocki covik



Join date : 05.07.2010
Lokacija : Brački kanal

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   pet lip 10, 2011 10:11 pm

Ima li netko Erine slike s posljednjeg počivališta?
[Vrh] Go down
croships



Join date : 13.02.2008

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   pet lip 10, 2011 10:15 pm

[Vrh] Go down
croships



Join date : 13.02.2008

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   pet lip 10, 2011 10:20 pm

Citat :
Ero konačno na onome svijetu!
Ero je na Jadran stigao davne 1968. godine, već tada s 37 godina na plećima. Ali odmah je sve osvojio: elegantnog trupa, s mostom i gornjom palubom obloženom u drvu, brz i udoban...

Rana jesen 2008. ostat će u analima hrvatske bijele flote zapamćena po početku velike operacije ‘čišćenja palube’ u kojoj će najveći naš putnički brodar, riječka Jadrolinija, prodajom starih i malih trajekata osjetno osuvremeniti svoje brodovlje, sniziti starost, a povećati kapacitet, ali i jadranske krajolike učiniti siromašnijim za neke otočanima drage brodove. Ponajprije prastaroga Era koji se s napunjenih 77 godina, kao jamačno najstariji trajekt na ovome svijetu upravo sprema na onaj svijet!

Prošle su gotovo tri godine otkako su ovi reci ispisani na stupcima Otvorenoga mora, a tek prošlih dana stigla je iz Aliage, ekskluzivno za naš časopis, slika koja potvrđuje da je dugi put na onaj svijet uistinu završen i da za starca, koji je dočekao i 80. rođendan, povratka više nema! A Erova agonija bijaše doista duga. I mnogo prije nego je, zajedno s blizancima Nehajem i Lovrjencom, te Božavom, stavljen na prodaju dugo je bio izvan plovidbe, raspremljen u Cresu. Čudni putovi sudbine u Aliagu su doveli i Lovrjenca, ali i već zaboravljeni trajekt Novalju, koja već punih šest godina nije u Jadrolinijinoj floti.

Priča kakva se u kronikama hrvatskoga pomorstva ne pamti započela je prvih dana 2009. godine kada je Jadrolinija u paketu prodala Era, Božavu, Lovrjenca i Nehaja talijanskoj tvrtki Demolizioni Montauro S.r.L. iz Urbanije.

Čekanje u raspremi

Brodovi su brisani iz upisnika Lučke kapetanije u Rijeci i bilo je pitanje dana kada će iz Cresa i Maloga Lošinja, gdje su bili u raspremi, otploviti u rezalište. No, dani su se pretvorili u tjedne, pa u mjesece i na kraju u – godine! Tek u ljeto 2010. Božava i Nehaj otegljeni su u jedno talijansko rezalište, a prošlo je još točno godinu dana dok je završena priča o Eru i Lovrjencu.

Daleko bi nas odvela priča zašto je to tako bilo, pa se vratimo Eru, brodu koji je već odavna ušao u legendu. Otočani su voljeli staroga, izvornoga Era, ovaj novi i nije im bio na srcu, a svi su pomorski znalci složni: bio je to prvi pravi trajekt na Jadranu. Danas se nekome takva prosudba može činiti pretjeranom zna li se da je Ero na Jadran stigao u ljeto 1968., već tada s 37 godina na plećima. Ali tog davnog ljeta Ero je osvojio i otočane i ljude od mora: elegantnog trupa i s mostom i gornjom palubom obloženom u drvu, brz i udoban...

Izgrađen je u 1931. u danskom brodogradilištu Svendborg Skibsvaerft A/S i pod imenom Aero 23. lipnja predan tvrtki Dampskibsselskab Aero A/S iz Aeroskobinga, da bi već istoga tjedna preuzeo liniju Aeroskobing-Svendborg na kojoj će ostati gotovo nevjerojatnih 37 godina. Izvorno je bio dug 47 i širok 8,2 metra, mogao je primiti 400 putnika i 20 automobila, a više nego solidnom brzinom od 13 čvorova pokretala su ga dva dizelska stroja danske tvornice Holeby od 360 kilovata.

Prijetnja Jadroliniji

Iz njegovih danskih godina zanimljiva je fotografija snimljena 1960. u luci Aeroskobing gdje u desnom dijelu dominira neobična čelična konstrukcija. To je zapravo uređaj za pomicanje lučke rampe koja se prilagođava trajektu koji tu pristaje. I dok su to Danci koristili prije pola stoljeća (a i mnogo ranije), u našim lukama su se kamene obale uvijek iznova rušile i kidale ili dodatnim betonom nalijevale kako bi se prilagodili trajektu!?

U proljeće 1968. godine splitska se Obalna plovidba odlučila okrenuti trajektnome prometu koji je tada na Jadranu još bio u povojima. Nakon dugog biranja kupljen je danski Aero, koji je s malo boje postao naš Ero. Već u sezoni 1968. uspostavio je Ero trajektnu liniju Split – Stari Grad. Iduće je godine Obalna plovidba kupila u Švedskoj tada gotovo posve nove trajekte blizance Dragor i Limhamn, koji će postati Loda i Slaven.Ti su trajekti bili ozbiljna prijetnja Jadroliniji na čijim su trajektnim prugama plovili preuređeni desantni brodovi Ratne mornarice, te u Grčkoj kupljeni trajekti Hvaranka, Cresanka i Bračanka. U odnosu na njih su splitski trajekti bili poput – svemiraca!

Nije zato čudno što je Jadrolinija odlučila manje milom, a više silom protjerati Obalnu plovidbu s trajektnih ruta. Silni su pritisci potrajali sve do proljeća 1971. kada je splitski brodar konačno slomljen. Ugovorom koji je stupio na snagu 1. lipnja Obalna plovidba je Jadroliniji prepustila svoje trajekte, a zauzvrat je dobila teretne brodove Orebić i Lastovo. I tako je Ero zaplovio pod oznakama Jadrolinije.
Lovrjenac u Malom Lošinju prije puta bez povratka

Desetak godina poslije počelo se razmišljati o njegovu slanju u rezalište. No, potkraj 1983. odlučeno je da ga se - temeljito rekonstruira. Radovi u Malome Lošinju su trajali mjesecima da bi konačno 27. svibnja 1984. Jadrolinija preuzela novoga, neprepoznatljivoga Era. Od staroga Danca ostao je samo dio trupa! Kapacitet mu je nešto povećan, ugrađeni su strojevi Litostroj-B&W stari 20 godina, od 625 kilovata, ali je brzina veća od 11 čvorova bila tek sanak pusti. Ipak takav je Ero ostao u Jadroliniji još četvrt stoljeća! Sada ga, eto, više nema. Do Aliage ga je iz Cresa oteglio talijanski tegljač njemačkoga imena Eisvogel, a društvo mu je činio teretnjak Sol Trader koji je rezalište krenuo iz Kopra.

Tu priči o Eisvogelu nije kraj. Nakon što je otpremio taj dvojac vratio se u naše vode da bi u Malom Lošinju preuzeo Lovrjenca i Novalju. Lovrjenac je dobro znan čitateljima Otvorenog mora: zajedno s blizancem Nehajem bio je dio prinova Jadrolinije iz vremena Domovinskog rata, kad prometa nije ni bilo, a trebali su čvrsti brodovi.

Čvrsti blizanci

Premda stari tri desetljeća blizanci, prvi trajekti nabavljeni u Britaniji, to svakako jesu bili. Cijeli su vijek proveli na liniji između Southamptona i otoka Wighta, plovili su za prestižnu tvrtku i bili vrhunski održavani. Izgrađeni su u Southamptonu, u slavnome brodogradilištu J.I. Thornycroft, Nehaj kao Cowes Castle 1965., a Lovrjenac 1968. godine kao Norris Castle. Oba su broda 1976. bila u Nizozemskoj temeljito rekonstruirana i produljena kako bi zadovoljila povećani promet. A spomenuta prestižna tvrtka svojim je imenom konkurirala za najdulje na svijetu: Southampton, Isle of Wight & South of England Royal Mail Steam Packet PLC. No svi je znaju kao Red Funnel Line zbog crveno obojanog dimnjaka na svojim brodovima.

Trajekt Novalja priča je za sebe. Njegov je brodski dnevnik zatvoren još 2005. godine, a tek sad je u rezalištu. Bio je to jedan od šest trajekata, popularnih kalmara, koje je Jadrolinija od 1969. do 1974. kupila u Švedskoj, od brodara iz Kalmara, građenih u Kalmaru i svi s imenima Kalmarsund. Novalja, nekadašnji Kalmarsund V., kupljena je 1974. godine zajedno sa sličnim Kalmarsundom IX. koji je dobio ime Vira. Premda šest godina mlađa Vira je prodana još 1999. a Novalja je pod oznakama Jadrolinije ostala sve do 2005. godine. Tada je kupuje brodogradilište u Malom Lošinju s nakanom da trajekt preinači u teglenicu. Prolazile su godine, od te se zamisli odustalo, Novalja im je samo smetala, pa su Lošinjani iskoristili prigodu i zajedno s Lovrjencem poslali je u Aliagu.

UKLETI TERETNJAK SOL TRADER


Sol Trader je jedan od brodova čije će ime ostati zapisano u kronikama o nevoljama hrvatskih pomoraca! Neveliki teretnjak izgrađen 1976. u norveškome Brattvagu dospio je na novinske stupce prvih dana 2009. godine kada se njegova posada i doslovce našla na kruhu i vodi. Brod je 31. prosinca 2008. doplovio iz Tunisa u Portorož s 2100 tona soli, no čim je pristao u luku Slovenci su ga zaplijenili zbog dugova dobavljaču goriva.

Posada od šest Hrvata i tri Ukrajinca, na čelu s kap. Aljošom Jurasom iz Splita, uskoro se našla na prisilnom sidru pred Koprom, bez hrane, vode i novca. Pokazalo se da je tvrtka Val Management, vlasnik broda upisanog u karipskoj državici Sveti Vincent i Grenadini, dužna na sve strane. Stvarni gospodar Sol Tradera Riječanin Igor Govorčin digao je ruke i od broda i od posade, koja je, kad je daljnji ostanak na brodu postao besmislen, 15. travnja 2009. otišla kućama. Dvije godine poslije Slovenci su brod prodali za manje od 60 tisuća dolara, a samo za plaće posade dug je dvostruko veći!

MARIJAN ŽUVIĆ


Zadnja promjena: croships; pet lip 10, 2011 10:26 pm; ukupno mijenjano 1 put.
[Vrh] Go down
Luka



Join date : 05.01.2009
Lokacija : Rijeka

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   pet lip 10, 2011 10:22 pm

Pre tužna fotografija... Stvarno dirne čovijeka u srce. Želja da odem na ERU prije nego što ode u staro željezo mi se ipak nije ostvarila. Šteta...
Šta drugo reći nego ADIO LEGENDO! Sad Sad Sad Crying or Very sad
[Vrh] Go down
croships



Join date : 13.02.2008

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   sub ruj 03, 2011 4:30 pm

Uklonjeno nadgrađe sa Zvonačaca.
[Vrh] Go down
barbajure



Join date : 23.03.2010

PostajNaslov: slika je u 'Otvorenom moru'   ned ruj 04, 2011 1:30 pm

croships je napisao/la:
Uklonjeno nadgrađe sa Zvonačaca.
[Vrh] Go down
croships



Join date : 13.02.2008

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   ned ruj 11, 2011 11:23 pm

Od Zvončaca je osta dio samo do kuverte od garaže i cimunjera:


Sve pliva u brodu
[Vrh] Go down
glava79



Join date : 16.07.2008
Age : 37
Lokacija : Split

PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   pon ruj 12, 2011 8:09 am

croships je napisao/la:
Od Zvončaca je osta dio samo do kuverte od garaže i cimunjera:

Di je ovo slikano?
[Vrh] Go down
Sponsored content




PostajNaslov: Re: Adio naši brodi!   Today at 12:33 pm

[Vrh] Go down
 
Adio naši brodi!
Prethodna tema Sljedeća tema [Vrh] 
Stranica 1 / 1.

Permissions in this forum:Ne moľeą odgovarati na postove.
Brodovi i pomorstvo :: Praksa :: Razne rasprave-
Forum(o)Bir: